hip-hop

HIP-HOP

A hip-hop egy zenei mûfaj és életstílus is egyben. Egy olyan szubkultúra, aminek van saját zenei stílusa (MCing/emszízés = ütemre szövegelés, rappelés és a DJing/Scratch = lemez-karcolás), saját tánckultúrája (break), rajz/festõi stílusa (graffiti) és számos sport van, ami hozzá köthetõ (pl. a kosárlabda és a streetball). A hip-hop alkotások témája, hangulata a mûfaj bármelyik területén laza, határozott, agresszív, néhol bolondos. Ez arra vezethetõ vissza, hogy a stílus az Amerikai Egyesült Államokból, Bronxból indult azokban az idõkben, amikor az afroamerikaiakat elnyomták.

A magyar hiphop: Talán meglepõ, de ha a magyar hip-hop gyökereihez akarunk visszanyúlni elsõsorban Fenyõ Miklós nevét kell megemlítenünk. Neki köszönhetõ, hogy hazánkban megjelent a break. Ugyanis minden a break-korszakkal kezdõdött. Egy Németországban tett látogatása alkalmával látta elõször Fenyõ a "furcsán" mozgó fiatalokat. De nem csak ez ragadta magával, hanem az ehhez társuló zenei irányzat is. Olyannyira, hogy itthon stúdióba vonult, hogy egy olyan albumot készítsen (Miki: Jól nézünk MIKI, 1984), melyben felhasználja az új tapasztalatokat. A médiában is terjesztette az új irányzatot. Break-klubokat alapított, versenyeket szervezett, melyek során feltûntek olyan csapatok, mint a Turbo Break Company vagy a Harlem Company. Másodsorban Geszti Pétert kell megemlíteni, aki az Elsõ Emelet 1984-es lemezére megírta a Dadogós break c. számát, ami korszakalkotónak bizonyult.